بررسي و تحليل روانشناسي امضا

مطالبي در مورد روانشناسي و كسب آرامش روان

بررسي و تحليل روانشناسي امضا

۲۵ بازديد

با تعمق و تأمل در مقوله روانشناسي امضا در مي يابيم كه امضاي هر فرد يكي از ابعاد مهم شخصيتي او به شمار مي رود. به طور كلي، دو مؤلفه امضا و خط، از ابعاد شخصيتي مهم هر فرد محسوب مي شوند. اين شاخصه هاي مهم در شخصيت و جايگاه افراد بسيار تاثير گذار و مؤثر مي باشند. به تعبيري، امضاي هر فرد نكاتي را در مورد شخصيت و ويژگي هاي رفتاري فرد بروز مي دهد. بنابراين، در پرتو روانشناسي امضا ميتوان سر از خصوصيات دروني افراد تا حدي آشنا شده و ويژگي هاي شخصيتي فرد را بر حسب امضايش براي او ترجمه نمود.

براي اين كار كافي است كه تنها يك كاغذ و قلم جلوي فرد مورد نظر گذاشته و از او بخواهيم امضاي خود را حتي به عنوان يادگاري بر روي كاغذ حك نمايد. عده اي از روانشناسان اعتقاد دارند كه نحوه امضا كردن انسان ها مي تواند نمايانگر برخي خصوصيات و ويژگي هاي شخصيتي آنها باشد. بر اين اساس، روانشناسي امضا، نيمه هاي نهفته شخصيت انسان ها را آشكار مي سازد.

بدون ترديد، امضا به عنوان قسمتي از شخصيت انسان ها، در مورد شخصيت افراد در قالب كسب و كار يا زندگي حرف هايي براي گفتن دارد. قاعده كلي در روانشناسي امضا به اين صورت است كه اشخاص داراي امضاهاي پيچيده كه در آن تركيبي از خطوط، علائم و حروف وجود دارد، در مقايسه با ديگران از شخصيت پيچيده تري برخوردار مي باشند.

بررسي و تحليل روانشناسي امضا

بر اساس روانشناسي امضا، هر فرد از امضاي منحصر به فرد و مختص به خود برخوردار مي باشد كه هنگام امضا كردن نحوه رفتار و ويژگي هاي شخصيتي خود را بازتاب مي دهد. در مواقعي ديده شده است كه افراد در امضاهاي خود، به قرار دادن حركت هاي اضافي تمايل بسياري دارند. بنابراين در هنگام نوشتن حروف، به ويژه حرف N يا M در اثر حركت خودكار حرف را از اندازه واقعي خود كشيده تر حك مي كنند. 

بر اساس روانشناسي امضا، چنانچه اين مورد براي چندين مرتبه انجام پذيرد، نشان دهنده غرق شدن فرد در فعاليت هاي بي اهميت و غير ضروري مي باشد. در اين حالت، علي رغم صرف انرژي و وقت، بازدهي مناسبي براي فرد به همراه ندارد. اين افراد در خرج كردن پول نيز بي رويه و بدون برنامه عمل مي كنند. در روانشناسي امضا، عده اي ديگر از افراد امضاهايي را حك مي كنند كه حروف زير خط به وسيله حركت هايي قطع مي گردد. اين نمونه امضا كه در زمره امضاهاي رايج و متداول به شمار مي رود، نمايانگر سخت گرفتن بيش از حد و نبخشيدن آسان خود مي باشد.

در نمونه اي ديگر از امضاها، خط پايه حروف به سمت پايين مي افتد. اين طرز امضا نشان دهنده دست به گريبان بودن امضا كننده با احساسات نااميد كننده مي باشد. همچنين بيانگر دست و پنجه نرم كردن امضا كننده با درگيري هاي عاطفي جدي است. بر اساس روانشناسي امضا، ناخوانا بودن قسمت آخر امضا مؤيد بد تمام كردن كارها مي باشد. بر اين اساس، فرد داراي چنين امضايي ضمن برخورداري از اعتماد به نفس پايين، در تمام كردن بخش پاياني كارها غالباً كند و بي دقت عمل مي نمايد. به همين جهت، معمولاً اين دسته از افراد علي رغم شروع مناسب، در نهايت سبب تباه شدن كار مي شوند.

شناخت شخصيت هاي مختلف بر اساس روانشناسي امضا

با استفاده از روانشناسي امضا مي توان تا حدي خصوصيات شخصيت هاي مختلف را مورد شناسايي قرار داد. بنابراين، چنانچه فرد در هنگام امضا زدن، خودكارش را به سمت عقربه هاي ساعت هدايت مي كند، يك فرد منطقي محسوب مي شود. در صورت خلاف اين روند، از ديدگاه تحليل امضا، با فردي غير منطقي روبرو هستيم. اشخاصي كه بي درنگ، با عجله و خط خطي و گنگ اقدام به امضا زدن مي كنند، افرادي بي خيال و آسان گير محسوب مي شوند.

از ديدگاه روانشناسي امضا، افرادي كه با فشار بر روي كاغذ امضا مي زنند، در زمره افراد منظم و جدي قرار دارند. عده اي ديگر كه براي امضا كردن، ضمن حركت دادن آرام خودكار، تلاش دارند امضاي خود را به بهترين شكل حك نمايند. از نقطه نظر تحليل امضا، اين افراد در دسته آدم هاي مرموز جاي مي گيرند. بر اساس روانشناسي امضا، افراد مغرور به جاي امضا زدن، ترجيح مي دهند نام خود را بر روي كاغذ حك كنند. اين دسته افراد همواره خود را توانمند و مطرح تصور مي كنند و ايمان بالايي به توانايي هاي خود دارند.

اشخاصي كه براي امضا كردن از حروف درشت و بزرگ استفاده مي نمايند، در دسته افراد برونگرا قرار دارند. اين افراد از اعتماد به نفس بالايي برخوردار مي باشند. بر طبق نظر روانشناسي امضا، براي پي بردن به صادق بودن يا نبودن فرد، علاوه بر امضاي كاغذ، امضاي يك فرم را نيز از او بخواهيد. چنانچه فرد قسمت پايين فرم را امضا كرد، مي توان به حرف ها و گفته هاي او اعتماد نمود. در روانشناسي امضا، امضاي شلوغ فرد، نمايانگر شخصيتي عصبي، حركت دادن آرام قلم بر روي كاغذ نمايانگر شخصيتي مهربان، امضاي بدون زاويه و داراي خطوط منحني، نشان دهنده فرد سختكوش و امضاهاي كوچك و كوتاه، افراد خجالتي را نشان مي دهد.

منبع: مشاوره تلفني رهياب

امضا انلاین یکی از راه‌های مدرن و سریع برای افراد و سازمان‌ها برای اعلام هویت و اعتبار است. در طراحی امضا انلاین، از فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد یک نماد یا نشان استفاده می‌شود که برخورداری از امکانات امنیتی بالا و قابل تغییر به راحتی دارد. این نوع امضا به کاربران اجازه می‌دهد تا به سادگی اسناد خود را با یک لمس یا کلیک تایید و اعتبارسنجی کنند.

 

با توجه به اهمیت امنیت و تصدیق هویت در امضاهای آنلاین، اغلب از تکنولوژی‌های رمزنگاری و امنیتی برتر برای حفاظت از اطلاعات استفاده می‌شود. این امضاها نه تنها زمان صرفه‌جویی می‌کنند بلکه اطمینان از صحت و اعتبار اسناد فراهم می‌کنند. به علاوه، امکان دسترسی به امضاها از هر نقطه جهان به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت و به صورت الکترونیکی اسناد خود را امضا و مدیریت کنند، که این امر بهبود قابلیت اجتماعی و تجاری را تسهیل می‌کند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.