چگونه آرامش را به زندگي زناشويي برگردانيم؟

مطالبي در مورد روانشناسي و كسب آرامش روان

چگونه آرامش را به زندگي زناشويي برگردانيم؟

۳۳ بازديد

اگر از زندگي زناشويي تان راضي نيستيد و آرامش نداريد با يك تكنيك فوق العاده ويژه ميتوانيد آرامش را به زندگي زناشويي تان برگردانيد.

بازگرداندن آرامش به زندگي زناشويي

براي اينكه زندگي زناشويي خوبي داشته باشيم، لازم نيست كه بيخودي به دنبال راه هاي معجزه آسا باشيم.ضمن اينكه بايد بدانيد كه خوشبختي در زندگي زناشويي و داشتن يك زندگي زناشويي موفق بعد از ازدواج، هيچ ارتباطي به روياپردازي و ايده آل نگري ندارد.
طي كار با زوج هاي دچار تعارض و ناراحتي،روانشناسان دريافتند كه زندگي هر زوجي بعد از ازدواج مي تواند دستخوش نوسان شود. اين ابعاد مي تواند شامل ابعادي شود نظير اينكه مثلا چه زماني بايد سفر برويم تا اين مورد كه تقسيم وظايف بايد چگونه باشد.
 همچنين متخصصان متوجه شدند كه ميزان تعهد هر كدام از طرفين به ازدواج بسته به تجارب او در داخل يا خارج از رابطه زناشويي در طي زمان تغيير مي كند و معمولاً يكي از همسران در خصوص ادامه زندگي مشترك ترديدهايي پيدا مي كنند.در اينجا وظيفه روانشناس اين است كه به زوج كمك كند بهترين رابطه اي كه مي توانند با يكديگر برقرار كنند را به آنها پيشنهاد دهد. يكي از كمك هايي كه مي توان به اين گونه زوج ها انجام داد تكنيك «روز ويژه» است.

تكنيك روز ويژه چيست؟

يكي از روش هاي مورد استفاده براي حل تعارض ميان زوج ها تكنيك روز ويژه (caring days) است. در اين روش مبنا بر اين است كه تقويت كننده ها و پاداش هاي دريافتي از سوي همسر نه تنها درجه خشنودي و رضايت زندگي زناشويي را بالا مي برد بلكه ميزان پاداش اعطايي به آن همسر را نيز تعيين مي كند. بنابراين اگر هر يك از زوجين بتوانند رويدادهايي هرچند كوچك را كه براي هر كدام خوشايند است و در حال حاضر در رابطه انجام نمي شوند شناسايي كرده و به حداكثر برسانند و رويدادهاي ناخوشايند را نيز معلوم كنند و كاهش بدهند، نسبت پاداش به هزينه افزايش چشمگيري پيدا مي كند.در اين شرايط هر همسر نه تنها احساس خشنودي بيشتري مي كند بلكه بيشتر علاقه مند مي شود به طرف مقابلش پاداش فراوان تري بدهد.در ازدواج هاي ناموفق و شكست خورده هر همسر به خاطر حمايت از خود مي كوشد تا هزينه هاي رابطه را به حداقل برساند اما در راستاي تبادل پاداش ها تلاش نمي كند بنابراين عكس اين قضيه صادق است.

مراحل انجام تكنيك«روز ويژه»

1-مرحله بستن قرارداد بين زوج

در اين مرحله بين هر يك از زوجين قرارداد بسته مي شود كه هر كدام از همسران (مثلاً از طريق حفظ راز) در طي انجام اين تكنيك عليه همسرش تباني و همدستي نخواهد كرد و همچنين انتظار مي رود كه هر دو نفر در اين فرايند درگير شوند و در خلال دوره معيني تغيير كنند.

2-مرحله انجام تكنيك«روز ويژه»

از هر يك از زوجين خواسته مي شود كه هر كدام 8 تا 10 رفتاري را كه دوست دارد طرف مقابل انجام دهد بنويسد سپس برگه هر زوج در اختيار زوج ديگر قرار مي گيرد و از هر كدام خواسته مي شود از فهرستي كه همسرش نوشته سه مورد را انتخاب كرده و در هفته پيش رو به صورت روزانه انجام دهد. هر شخص بايد رفتار محبت آميز خود را مستقل از طرف مقابل اجرا نمايد. بدين ترتيب او تعهدي به نام «خطر كردن مثبت» را به نمايش مي گذارد و متعهد مي شود حتي اگر همسرش به وظيفه اش عمل نكرد، تكليف خود را انجام دهد. هر همسر تعداد موارد و نوع رفتار محبت آميزي كه هر روز به ديگري ارائه مي دهد به عنوان «شاخص تعهدات» و رفتارهاي محبت آميزي كه هر روز دريافت مي كند به عنوان «شاخص لذت» ثبت كرده و در جلسه بعد به درمانگر ارائه مي دهد.

ملاك خواسته ها در «روزهاي ويژه»

تمامي درخواست ها در روزهاي ويژه بايد با ملاك هاي زير هماهنگ باشند:
در تمام درخواست ها بايد از جمله مثبت استفاده شود. مثلا به جاي اينكه بگوييم :«به من بي اعتنايي نكند» بگوييم «از من بپرسد روزم را چطور گذراندم».
درخواست ها به صورت اختصاصي و شفاف مطرح شوند و از كلي گويي پرهيز شود. به عنوان مثال به جاي اينكه بگوييم :«شب خونه باشد» بگوييم «ساعت 8 براي شام در خانه باشد».
بايد مصاديق و نمونه هاي كوچكي از رفتارهايي باشند كه روزانه دست كم يكبار امكان انجامش وجود داشته باشد و رفتارهاي دور از انتظار و غير واقع بينانه نباشند. مثلا به جاي اينكه بگوييم :«به بچه ها ياد بده اسباب بازي شان را در مكان مناسبي بگذارند» مي توانيم بگوييم «وقتي از سر كار برگشتي لطفا كمك كن بچه ها اسباب بازي شان را در جاي مناسب بگذراند»
نبايد موضوع مورد اختلافي درخواست شود كه اخيراً رخ داده و هنوز بر سر آن توافقي صورت نگرفته است.

نمونه اي از فهرست درخواستي براي روز ويژه

درخواست هاي خانم

  • صبح پيش از اينكه از بستر خارج شويم،به من سلام كند.
  • از من بپرسد چه موسيقي و چه آهنگي را دوست دارم و در ماشين همان را بگذارد.
  • وقتي در سركار به او زنگ مي زنم جوابگوي تلفن من باشد.
  • به من بگويد كه دوستت دارم.
  • وقتي از سر كار مي آيد وسايلش را سرجايش بگذارد.
  • به من بگويد چه لباسي براي مهماني براي من مناسب تر است.
  • نظرم را در مورد مطالبي كه مي نويسد بپرسد.
  • وقتي دارم چيزي مي گويم با دقت به من نگاه كند.
  • بعد از رفتن مهمان ها در مرتب كردن خانه به من كمك كند.

درخواست هاي مرد

  • خوش رو باشد و وقتي از خواب بيدار شديم بگويد كه از ديدنم خوشحال است.
  • وقتي مريض هستم برايم آب پرتقال بگيرد.
  • در ساعات كار به من زنگ بزند.
  • از من بخواهد كه جزئيات كارم را برايش شرح دهم
  • وقتي رانندگي مي كنم حواسش به حرف زدن من باشد.
  • به من بگويد كه به من اهميت مي دهد.
  • از من بپرسد كه آخر هفته دوست دارم چكار كنم و كاري كه من دوست دارم انجام بدهد.
  • از من بخواد كه در مورد كارم و مشكلاتي كه در طول روز داشتم براش حرف بزنم.

 وقتي درخواست­ها و خواسته هاي همسران شفاف و روشن و بدون نيش و كنايه زدن به يكديگر بيان شود، به مرور زمان شاهد ايجاد روابط صميمانه تر و دلپذيرتر زوج ها خواهيم بود.اين روش را در چند روز آينده زندگي زناشويي خود به كار ببريد و شاهد بهبود هرچه بيشتر روابط خود و همسرتان باشيد.

*منبع: نمناك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.