8 روش براي بالا بردن اعتماد به نفس

مطالبي در مورد روانشناسي و كسب آرامش روان

8 روش براي بالا بردن اعتماد به نفس

۳۰ بازديد

اغلب افراد موفق اعتماد به نفس بالايي دارند. پر واضح است كه آنها به خود و آنچه كه انجام مي دهند ايمان دارند. به ياد داشته باشيد موفقيت آنها سبب افزايش اعتماد به نفسشان نشده؛ بلكه روحيه ي خودباوري اين افراد، آنها را به سمت موفقيت سوق داده است.

يك انسان با اعتماد به نفس سالم و طبيعي مي تواند احساس خوبي نسبت به خود داشته باشد، ارزش خود را بداند و بخاطر قابليت ها، مهارت ها و موفقيت هايش احساس غرور و رضايت كند. اما كسي كه اعتماد به نفس ضعيفي دارد، احساس مي كند مورد قبول و علاقه ي هيچ كس نيست و نمي تواند هيچ كاري را درست انجام دهد. امروز قصد داريم شما را با هشت راهكاري كه به كمك آنها مي توانيد اعتماد به نفس خود را بالاتر ببريد، آشنا كنيم.

در نظر داشته باشيد كه شك، محصول باور نداشتن به خود است. وقتي شما خودتان را باور نداريد، چطور مي توان انتظار داشت كسي به شما، ايده ها و توانايي هايتان ايمان داشته باشد؟ براي غلبه بر چالش هاي جديد، بايد اعتماد به نفس داشته باشيد. افراد ترسو و هيچگاه نمي خواهند از حريم آسايش خود بيرون بيايند. به همين دليل افرادي كه اعتماد به نفس كافي ندارند، همواره از كنار فرصت هاي مناسب عبور كرده يا در يك بن بست شغلي گير مي كنند. افرادي كه اعتماد به نفس ندارند، مغلوب شرايط دشوار خارجي مي شوند.

افراد موفق هيچگاه موانع را باور نداشته و همواره در پي عبور از آنها هستند. هيچكس جز خودتان نمي تواند در رسيدن به موفقيت، پيشرفت و آنچه مي خواهيد انجام دهيد، مانع شما شود. حالا زمان آن فرا رسيده است كه شك به خود و توانايي هايتان را دور بريزيد و با تلاشي دو چندان براي رسيدن به موفقيت، رو به جلو حركت كنيد.

اعتماد به نفس يكي از اركان اصلي پيشرفت شغلي است و اگر بتوانيد اين قابليت را در خودتان افزايش دهيد، به جاهايي خواهيد رسيد كه حتي فكرش را هم نمي كنيد. هر كسي مي تواند با داشتن روشي مناسب و تلاشي مضاعف، اعتماد به نفس خود را بالا ببرد. مطمئناً با برداشتن هر قدم در اين راه، حس اعتماد به نفس بيشتري خواهيد كرد. سعي كنيد اين 8 راهكار را در بطن زندگي خود به كار ببنديد:

1- ارزيابي منصفانه اي از خودتان داشته باشيد

جاني يونايتس فوتباليست معروف آمريكايي مي گويد «بين غرور و اعتماد به نفس تفاوت وجود دارد؛ غرور زماني است كه شما در مورد خودتان دست به بزرگنمايي بزنيد. در حاليكه اعتماد به نفس، به معناي باور داشتن به توانايي خود در انجام كارهاست. به عبارت ديگر اعتماد به نفس از طريق تلاش فراوان به دست مي آيد و آنهايي كه اين ويژگي را دارند، افرادي خودآگاهند. به ياد داشته باشيد هنگامي كه اعتماد به نفس شما از توانايي تان فراتر رود، دچار خود بزرگ بيني خواهيد شد؛ بنابراين بين اين دو تفاوت قائل شويد.

شالوده ي اعتماد به نفس حقيقي بر پايه ي واقعيت ها بنا شده است. براي اينكه بتوانيد اعتماد به نفستان را بالا ببريد، بايد ارزيابي دقيق و صادقانه اي از خود و توانايي هايتان داشته باشيد. اگر هنوز نقاط ضعفي در شما وجود دارد، براي بهبود آنها برنامه ريزي و راهي پيدا كنيد تا اثرات منفي شان را به حداقل برسانيد. به خاطر داشته باشيد بي توجهي نسبت به نقاط ضعف و يا نقطه ي قوت نشان دادن آنها، هيچ كمكي به از بين بردنشان نخواهد كرد. به همين ترتيب، داشتن درك درست از توانايي ها مي تواند انتقادات يا بازخورد هاي منفي را كاهش و به شما اعتماد به نفس بيشتري بدهد.

2- «نه» بگوييد

تحقيقات انجام شده در دانشگاه كاليفرنيا نشان داد كه هر چقدر نه گفتن برايتان دشوارتر باشد، احتمال اينكه به اضطراب، فرسودگي شغلي و حتي افسردگي دچار شويد، بيشتر مي شود و همه ي اين عوامل باعث كاهش اعتماد به نفس در شما خواهند شد. افرادي كه اعتماد به نفس بالايي دارند به خوبي مي دانند كه "نه" گفتن، به نفع آنهاست. اين افراد چنان عزت نفسي دارند كه مخالفت خود را به وضوح بيان مي كنند. وقتي زمان نه گفتن فرا مي رسد، آنها از جملاتي مانند "فكر نمي كنم بتوانم انجام دهم" يا "شك دارم" استفاده نمي كنند. اين افراد با اعتماد به نفس "نه" مي گويند زيرا مي دانند نه گفتن به يك تعهد جديد، احترام به تعهدات فعلي شان است و به آنها فرصت مي دهد تا با خيال راحت، وظايف قبلي شان را انجام دهند.

3- با رئيس خود ارتباط خوبي برقرار كنيد

يك ارتباط پرتنش با كارفرما مي تواند اعتماد به نفس افراد باهوش را نيز تخريب كند. البته با وجود انتقاد رئيستان از عملكرد شما يا تضعيف روحيه ي مشاركتتان در تيم، حفظ اعتماد به نفس دشوار است اما باز هم تلاش كنيد آن را از دست ندهيد. همواره سعي كنيد تا نقاطي كه باعث سوتفاهم شده و ارتباط شما را با رئيستان خراب كرده بيابيد و در جهت رفع آن تلاش كنيد. اگر به هيچ وجه نتوانستيد اين ارتباط را درست كنيد، وقتش فرا رسيده است كه به دنبال شغل ديگري باشيد.

4- به دنبال پيروزي هاي كوچك باشيد

افرادي كه اعتماد به نفس دارند همواره خود را به چالش مي كشند و در برابر ديگران روحيه اي رقابتي دارند؛ هرچند تلاش شان به موفقيت هاي كوچك ختم شود. گفتني است پيروزي هاي كوچك مي توانند سبب ايجاد گيرنده هاي آندروژني جديدي در مغز شوند كه باعث به وجود آمدن روحيه ي قدرداني و افزايش انگيزه خواهد شد. اين افزايش تعداد گيرنده هاي آندروژني باعث اثربخشي بيشتر هورمون تستوسترون شده و در نتيجه اعتماد به نفس و اشتياقتان براي مواجه با چالش هاي پيش رو بيشتر خواهد شد. بخاطر داشته باشيد وقتي موفقيت هاي كوچكي را پشت سر هم طي كرده باشيد، اين افزايش اعتماد به نفس براي مدتي طولاني با شما خواهد بود.

5- يك راهنما براي خودتان پيدا كنيد

هيچ كس به اندازه ي شخص باتجربه و باهوشي كه راه صحيح را نشانتان دهد و شما را تشويق كند، نمي تواند باعث افزايش اعتماد به نفس در شما شود. در واقع، يك حامي خوب مانند آيينه عمل مي كند و ديدگاهي به شما مي دهد كه بايد براي باور به خود آن را مد نظر داشته باشيد.

فراموش نكنيد آگاهي باعث افزايش اعتماد به نفس مي شود. دانستن اينكه در هر لحظه در چه جايگاهي قرار داريد، باعث افزايش تمركز و اثربخشي انرژي شما در انجام امور خواهد شد. به علاوه، يك مشاور خوب مي تواند بعضي نكات مربوط به فرهنگ دروني شركت ها را با توجه به روحيه اي كه داريد، به شما آموزش دهد. دانستن قوانين نانوشته براي انجام كارها در محل كار، يكي از روش هاي عالي براي افزايش اعتماد به نفس است.

6- به طور منظم ورزش كنيد

مطالعات انجام شده در مؤسسه ي تحقيقاتي اونتاريو نشان مي دهد افرادي به مدت 10 هفته و هقته اي 2 بار ورزش مي كنند، به مراتب از نظر اجتماعي، هوشي و جسماني توانمندي بيشتري دارند. ورزش كردن علاوه بر اينكه تناسب اندام شما را حفظ مي كند، اعتماد به نفستان را نيز بالا مي برد. تمرينات بدني سبب آزاد سازي اندورفين در بدن نيز مي شوند و روحيه ي شما را مثبت و پر نشاط خواهند كرد. بنابراين همواره براي تمرينات ورزشي خود برنامه ريزي كنيد؛ خواهيد ديد كه اعتماد به نفستان بالا خواهد رفت.

7- شيك لباس بپوشيد

چه بخواهيد چه نخواهيد، طرز لباس پوشيدنتان تأثير بسزايي در نگرش مردم نسبت شما دارد. رنگ، برش و نوع لباس و حتي اكسسوري هايي كه استفاده مي كنيد نيز بيانگر نوع ارتباطي است كه مي خواهيد با ديگران برقرار كنيد. از طرف ديگر، نحوه ي لباس پوشيدن هر فرد نشانگر ديدگاهي است كه نسبت به خودش دارد. مطالعات نشان داده اند افراد، زماني كه رسمي لباس مي پوشند در مقايسه با زماني كه لباس هاي معمولي خود را به تن مي كنند، لحن و طرز حرف زدنشان فرق مي كند.براي افزايش اعتماد به نفس، شيك لباس بپوشيد. خوش پوش بودن يكي از راه هاي ساده براي افزايش اعتماد به نفس است. لباسي را انتخاب كنيد كه نشان دهنده ي شخصيت شماست، حتي اگر مجبور باشيد زمان بيشتري را براي انتخاب لباس در مراكز خريد صرف كنيد يا صبح ها زودتر از خواب بيدار شويد.

8- قاطعانه صحبت كنيد، نه تهاجمي

داشتن روحيه ي پرخاشگري نشان دهنده ي اعتماد به نفس نيست؛ بلكه زورگويي شما را نشان مي دهد. هنگامي كه خودتان را باور نداشته باشيد، به راحتي و بدون اينكه بخواهيد، قلدري و ديگران را تهديد مي كنيد. سعي كنيد در اظهار نظر هاي خود، بدون اينكه تهاجمي عمل كنيد و شخصيت ديگران را زير سوال ببريد قاطعانه سخن گفتن را تمرين كنيد. بخاطر داشته باشيد هيچگاه نمي توانيد بدون اينكه روي خودتان كنترل داشته باشيد، اعتماد به نفستان را افزايش دهيد. همواره با صدا و لحن مناسب حرف بزنيد و نسبت به طرز ايستادن خود حساس باشيد. حالت بازوها، دست ها و استفاده ي بجا از آنها در هنگام حرف زدن، مي تواند اعتماد به نفس را در ظاهر شما نمايان كند.

با همه اين تفاسير، اعتماد به نفس صفتي است كه خود شما آن را يا تقويت مي كنيد، يا از بين مي بريد. به ياد داشته باشيد اعتماد به نفس ريشه در واقعيات دارد. اين ويژگي مانند دانشي است كه به مرور زمان بيشتر مي شود. مطمئن باشيد اگر با قدرت اعتماد به نفس، رو به جلو حركت كنيد، از عهده ي هر كاري برخواهيد آمد.

*منبع: digiato

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.