ايجاد عزت نفس در كودكان با ۹ راهكار ساده و موثر

مطالبي در مورد روانشناسي و كسب آرامش روان

ايجاد عزت نفس در كودكان با ۹ راهكار ساده و موثر

۱۳ بازديد

«عزت نفس اعتباري است كه ما خودمان به‌دست مي‌آوريم» اين جمله را ناتانائيل براندن (نويسنده كانادايي-آمريكايي) گفته است. احتمالا جملاتي مثل من هرگز نمي‌توانم بازيكن فوتبال خوبي باشم، من قوي نيستم يا من نمي‌توانم نمرات خوبي بگيرم براي شما آشناست. اگر فرزند شما هم خودش را به اندازه كافي ارزشمند نمي‌بيند، بدانيد كه تنها نيستيد. در اين مقاله چند روش براي ايجاد عزت نفس در كودكان را شرح خواهيم داد، پس با ما همراه باشيد.

تعريف عزت نفس

در روانشناسي، عزت نفس به عنوان ارزيابي ذهني هر فرد از خودش تعريف مي‌شود. به عبارت ساده عزت نفس همان ذهنيتي است كه ما از خودمان داريم. 
فرزندان شما چگونه درباره خودشان فكر مي‌كنند؟ شايد فكر كنيد آن‌ها فقط بچه هستند! اما او روز به روز در حال بزرگتر شدن است و هرچه بيشتر رشد كند اين تصور او از خودش نقش پررنگ‌تري در زندگي و انتخاب‌هايي كه دارد ايفا مي‌كند. كودكاني كه از عزت نفس كافي برخوردار هستند، احساس مثبتي نسبت به خود دارند و بر خلاف آنان كه ارزيابي ذهني ضعيفي از خود دارند، مي‌توانند تاثيرات مثبتي بر زندگي‌شان بگذارند.

روش‌هاي عملي براي ايجاد حس عزت نفس در كودكان

به وجود آمدن اين حس در كودكان خيلي زود شروع مي‌شود و والدين نقش بسيار مهمي در ساختن آن ايفا مي‌كنند. والدين بانفوذترين افراد در زندگي يك كودك هستند، بنابراين آنچه كه مي‌گويند، انجام مي‌دهند يا حسي كه به كودك انتقال مي‌دهند تاثير زيادي بر روند شكل‌گيري تفكرات يك كودك دارد. روش‌هايي وجود دارند كه براساس آن‌ها شما مي‌توانيد به كودك خود كمك كنيد عزت نفس سالمي داشته باشد، اين روش‌ها عبارتند از:

۱. كودك خود را دوست داشته باشيد

كودكاني كه احساس دوست داشته‌ شدن و پذيرفته شدن مي‌كنند، خودشان را دوست دارند و مي‌پذيرند. زماني‌كه شما با او به مهرباني صحبت مي‌كنيد، او را در آغوش مي‌گيريد و مي‌بوسيد، كودك شما حس خوبي درباره خودش پيدا مي‌كند. گاهي اوقات يك لبخند ساده مي‌تواند كافي باشد تا فرزندتان متوجه شود كه او را دوست داريد.

۲. بر نقاط قوت كودك تمركز كنيد

فرزندتان را مورد تشويق قرار دهيد تا از استعداد‌هاي خود بدون احساس شرم استفاده كند. همزمان، به او كمك كنيد نقاط ضعف خود را نيز شناسايي و براي تقويت آن‌ها تلاش كند.

۳. او را به سمت موفقيت تشويق كنيد

اجازه دهيد فرزندتان بفهمد كه گاهي برنده نشدن اشكالي ندارد. به او آموزش دهيد شكست را در آغوش بگيرد. كودك را آگاه سازيد كه موفقيت ارزشمندي او را تعيين نمي‌كند.

۴. به كودك خود مهارت‌هاي جديدي بياموزيد

يادگيري مهارت‌هاي جديد مي‌تواند موجب توانمندسازي شود. ياد دادن مهارت‌هاي جديد به كودك، حتي كار‌هاي مانند باغباني، شستن ظرف‌ها، عوض كردن تاير دوچرخه و... مي‌تواند احساس عزت نفس كودك در زمينه‌هاي مختلف را تقويت كند.

۵. به كودكتان حق انتخاب دهيد

داشتن قدرت انتخاب حس خوبي است. اين احساس را به فرزند خود هديه كنيد و اجازه دهيد هرازگاهي خودش انتخاب نمايد. اين كار نه تنها حال آن‌ها را خوب مي‌كند بلكه به آن‌ها مسئوليت پذيري و توجه به خطراتي كه در پي انتخاب مي‌آيند را مي‌آموزد. با انتخاب‌هاي كوچك و ساده شروع كنيد مثل انتخاب غذا، اسباب بازي و لباس سپس به مرور مسئوليت‌هاي مهم‌تر و انتخابات بزرگتري را بر دوش او بگذاريد.

۶. اجازه دهيد فرزندتان مشكلش را خودش حل كند

زماني كه يك مشكل را، چه كوچك و چه بزرگ حل مي‌كنيد چه احساسي به شما دست مي‌دهد؟ احساس موفقيت مي‌كنيد؟ پس دفعه‌ بعد كه فرزند شما مشكلي دارد، براي حل كردن آن عجله نكنيد، در عوض به او ياد دهيد كه چگونه اينكار را به تنهايي انجام دهد. در اينصورت اعتماد به نفس و عزت نفس كودك خود را تقويت كرده‌ايد و فرزندي مستقل تربيت مي‌كنيد.

۷. سبك زندگي سالم را به او ياد بدهيد

به كودك خود ياد بدهيد كه از خودش و ديگران مراقبت كند. با او درباره اهميت داشتن يك سبك زندگي سالم و مراقبت كردن از خودش صحبت كنيد. همچنين مي‌توانيد براي شروع بهداشت شخصي و هنر درست لباس پوشيدن را به او آموزش دهيد. زيرا اين دو موضوع بر عزت نفس افراد تاثير بسزايي دارند.

۸. كودك خود را دلسرد نكنيد

كودكان كنجكاو هستند و دوست دارند چيز‌هاي جديد را امتحان كنند. اگر فرزندتان نسبت به يك فعاليت جديد مانند يك رشته ورزشي يا مهارت خاص علاقه نشان مي‌دهد، او را دلسرد نكنيد. براي تجربه اين كار‌ها به او انگيزه بدهيد و همزمان در رابطه با عواقب و خطرات احتمالي او را آگاه كنيد. براي مثال، اگر فرزند شما مي‌خواهد هنر‌هاي رزمي را بياموزد، او را تشويق كنيد، اما از شرايط نيز او را آگاه سازيد كه بايد صبح‌ها زود بيدار شود، سخت تمرين نمايد و ساعت‌ها تلاش كند.

۹. بيش از حد او را تشويق نكنيد

تشويق خوب است، اما ستايش بيش از حد مضر است. استفاده بيش از حد عباراتي مثل «آفرين» يا «تو عالي هستي» ممكن است اثر سوءي روي كودك داشته باشد. متخصصان مي‌گويند ستايش و پاداش زياد از حد مي‌تواند شكل‌گيري يك شخصيت مستقل در كودك را به تعويق بياندازد. بعضي كودكان نسبت به تشويق بيش از حد احساس بدي دارند و ممكن است تنها براي اثبات اينكه والدين اشتباه مي‌كنند اعمالي عكس آن انجام دهند.

بازي براي ايجاد عزت نفس در كودكان

همانطور كه گفتيم ستايش تنها و بيش از حد، ممكن است انگيزه كودك را از بين ببرد، اما تركيب آن با بازي و فعاليت مي‌تواند عزت نفس او را افزايش دهد. در ادامه چند بازي و فعاليت را براي اين منظور معرفي مي‌كنيم.

۱. من ... هستم

آيا فرزند شما خودش را دوست دارد؟ آيا او به دستاوردهاي خود افتخار مي‌كند يا به خاطر برخي كمبودهايش احساس شرم دارد؟ پاسخ اين سوالات را با انجام اين بازي خواهيد دانست.
براي انجام اين بازي به وسايل زير نياز داريد:
  • كاغذ
  • برش‌هايي از روزنامه يا مجلات شامل برخي صفات
  • چسب
  • مداد يا خودكار
نحوه انجام:
۱. از كودك خود بخواهيد با استفاده از كلمات روي كاغذ خودش را توصيف كند. اين كلمات مي‌توانند مثبت يا منفي باشند. 
۲. سپس از او بخواهيد تنها از حرف‌هاي خوبي كه مردم به او زده‌اند يك ليست تهيه كند.
۳. عكس كودك خود را در مركز كاغذ بچسبانيد و از او بخواهيد با استفاده از صفات مثبت فضاي خالي دور عكس را پر كند. اين صفات بايد به او مربوط باشند.
۴. در نهايت اين برگه را در اتاق او بگذاريد تا مدام اعتقادات مثبت در مورد خودش تقويت شوند.
 

۲. ليست پيروزي‌ها

يادآوري كردن موفقيت‌ها يكي از روش‌هاي موثر براي ايجاد عزت نفس در كودكان است.
آنچه نياز خواهيد داشت، عبارت است از:
  • كاغذ
  • قلم
نحوه انجام:
۱. به او يك كاغذ و قلم بدهيد.
۲. يك ليست از پيروزي‌ها در زندگي روي كاغذ بنويسيد و مقداري از فضاي پايين صفحه را خالي بگذاريد تا بعدا به آن اضافه كنيد.
۳. براي اينكه به كودك توانايي‌هايش را ياداوري كنيد از او بخواهيد هر شب قبل از خوب موفقيت‌هاي خودش را به اين ليست اضافه كند.
۴. اين كار به فرزند شما يادآوري مي‌كند كه مي‌تواند كار‌ها را انجام دهد و همچنين اعتماد به نفس او را نيز تقويت مي‌كند.
 

۳. نكات مثبت

اين كار مي‌تواند به صورت گروهي با ساير اعضاي خانواده يا دوستان انجام شود.
وسايل مورد نياز براي انجام اين بازي عبارتند از:
  • يك كاسه يا جعبه
  • چند كارت
  • فضا براي بازي
نحوه انجام:
۱. در يك دايره بنشينيد و هركدام يك كارت برداريد. 
۲. از بچه‌ها بخواهيد هر يك اسم خود را روي كارت بنويسند و آن را درون كاسه بياندازند. سپس كارت‌ها را مخلوط كنيد.
۳. كاسه را دست به دست بگردانيد تا هر نفر يك كارت بردارد. حالا از آن‌ها بخواهيد يك صفت مثبت در مورد شخصي كه اسم او روي كارت است، بنويسد. سپس كارت را به نفر بعدي بدهد تا اينكه هر نفر براي ديگران حداقل يك ويژگي مثبت روي كارت نوشته باشد.
۴. در نهايت همه‌ كارت‌ها را جمع كنيد و هر كارت را به صاحب آن بدهيد تا نكات مثبت خود را از چشم ديگران بخوانند.

۴. مي‌ترسم، اما ...

ترس يكي از قدرتمندتري نيرو‌هاي است كه مي‌تواند انسان را از كارهاي مورد علاقه‌اش دور كند. اين بازي به كودك شما كمك مي‌كند تا با ترس‌هاي خود روبرو شود.
آنچه نياز خواهيد داشت، عبارت است از:
  • كاغذ
  • قلم
نحوه انجام:
۱. از فرزند خود بخواهيد ليستي از چيز‌هايي كه او را مي‌ترسانند بنويسد. براي مثال او ممكن است از شنا كردن بترست، چون وزنش بالاست. يا شايد از كنفرانس دادن در كلاس بترسد. جملات او بايد اينگونه باشند:
  • من مي‌ترسم به كلاس شنا بروم، چون ...
  • من مي‌ترسم صحبت كنم، چون ...

۲. مرحله بعدي اين است كه انجام دادن كاري كه او را مي‌ترساند تصور كند. از او بخواهيد تصور كند به كلاس شنا مي‌رود يا در كلاس كنفرانس مي‌دهد.
۳. يك ذهنيت «حالا چي؟» در او شكل دهيد. هر بار كه او چيز ترسناكي را روي كاغذ مي‌نويسد از او بخواهي عواقب احتمالي آن كار را نيز يادداشت كند؛ و بعد در كنار آن چيزي شبيه به اين بنويسد «اگر در كلاس تپق بزنم، چي؟» 
اين كار روبرويي با ترس‌ها را براي كودك شما آسانتر مي‌كند.

 

۵. عزت نفس مادر و دختر

مادر اولين الگوي يك دختر در زندگي است. اين بازي رابطه‌ مادر و فرزند را تقويت مي‌كند و همزمان عزت نفس دختر شما را بالا مي‌برد.
وسايلي كه براي انجام اين بازي نياز خواهيد داشت، عبارتند از:

  • چهار عدد مقوا
  • مداد سياه و مداد رنگي

نحوه انجام:
۱. روي دو مقوا كلمه‌ «من» را طوري بنويسيد كه بتوانيد درون حروف را با كلمات پر كنيد.
۲. روي يك مقواي كلمه «مادرم» و روي يك مقواي ديگر كلمه «دخترم» را بنويسيد.
۳. يك مقواي «من» و مقواي «مادرم» را به كودك بدهيد و از او بخواهيد آنها را با ويژگي‌هاي مثبت درباره خودش و مادرش پر كند. مادر نيز بايد دو مقواي ديگر را به همين صورت پر كند. 
۴. سپس مادر و دختر بايد مقواها را باهم عوض كنند و از خواندن ويژگي‌هاي مثبت خود لذت ببرند.
نكته: مهمترين بخش اين فعاليت اين است كه كودك نكات مثبتي درباره خودش بنويسد.

۶. مسئوليت هدفمند

اگر كودك شما بداند كه قابل اعتماد است، قدم بزرگي در راستاي ايجاد عزت نفس برداشته است. چه چيز بهتر از اينكه بداند شما به او اعتماد داريد و مسئوليت‌هايي را به او واگذار مي‌كنيد.

وسايل مورد نياز اين بازي عبارتند از:

  • كاغذ
  • مداد

نحوه انجام:
۱. يك ليست از كار‌هايي كه فرزندتان مي‌تواند انجام دهد مثل مراقبت از حيوان خانگي، مراقبت از گياهان يا تميز كردن كف خانه تهيه كنيد.
۲. هربار كه كودكتان يكي از كار‌ها را با موفقيت انجام مي‌دهد او را تشويق كنيد، اما همچنان در اينكار زياده‌روي نكنيد.
۳. اگر اشتباه كرد به او كمك كنيد تا آن را تصحيح كند، اما تعادل را رعايت كنيد. اين كار مي‌تواند به ايجاد عزت نفس كودك كمك كند.

 

۷. تجسم

افكار منفي ما گاهي اوقات آنقدر قدرت مي‌گيرند كه نمي‌توانيد هيچ چيز خوبي را براي خودمان تصور كنيم. اگر كودك شما در چنين شرايطي به سر مي‌برد اين فعاليت به او كمك خواهد كرد.
نحوه انجام:
۱. در محيط آرامي بنشينيد و بررسي كنيد كه چرا فرزند شما فكر مي‌كند خوب نيست يا چرا از انجام كاري مي‌ترسد. به عنوان مثال اگر درمورد كار‌هاي مدرسه يا ورزش نگران است، روي آن تمركز كنيد.
۲. از كودك بخواهيد يك سناريو ايده‌آل را در اين مورد تصور كند و بنويسد. 
۳. سپس از او بخواهيد اين سناريو را تجسم كند و ببينيد چه احساسي به او دست مي‌دهد.
۴. او بايد احساسات خود را در مورد تجسم اين وضعيت ايده‌آل بنويسد و بررسي كند كه چه فكري درباره خودش مي‌كند.

 

۸. تغيير نحوه صحبت با خود

كساني كه با خودشان به طور منفي صحبت مي‌كنند، عزت نفس خود را نيز پايين مي‌برند. صرفنظر از آنچه ديگران به شما مي‌گويند، آنچه كه شما به خودتان مي‌گوييد همان چيزي است كه در واقع باور داريد. اين فعاليت كمك مي‌كند مكالمات منفي كودك با خودش را به مكالماتي مثبت تغيير دهيد.

وسايل مورد نياز براي اين بازي عبارتند از:

  • كاغذ
  • مداد

نحوه انجام:
۱. دو ستون روي يك كاغذ ايجاد كنيد. در يك سوي اين ستون‌ها بنويسيد «مكالمات منفي با خود» و در سوي ديگر «مكالمات مثبت با خود». 
۲. از كودك خود بخواهيد تمام گفتگو‌هاي ذهني خودش را در اين دو ستون يادداشت كند. 
۳. سپس از او بخواهيد جملات منفي را به مثبت تغيير دهد و به ستون ديگر منتقل كند. اين جملات بايد كاملا واضح و درباره استعداد‌ها و توانايي‌هايي او باشند.
نكته: شما مي‌توانيد با ارائه مثال از خودتان به كودك كمك كنيد. به او نشان دهيد كه چگونه تغيير مكالمات ذهني با خودتان به شما كمك كرده تا احساس بهتري داشته باشيد.

 

سخن آخر...

كودكان بيش از فكر كردن، احساس مي‌كنند. بنابراين براي افزايش عزت نفس كودك بايد در فعاليت‌ها با او همراهي كنيد. با فعاليت‌هاي سرگرم كننده به آنها يادآوري كنيد كه چه توانايي‌هايي دارند و چقدر ارزشمند هستند. به ياد داشته باشيد كه به عنوان والدين، شما تاثير بسيار زيادي روي فرزند خود داريد. بنابراين از اين تاثير در راستاي ايجاد عزت نفس و اعتماد به نفس در كودك استفاده كنيد تا حس خوبي نسبت به خود داشته باشند.

منبع: ستاره

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.